De informatie van dit onderdeel van de Toolkit Verkiezingen is afkomstig van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Dit onderdeel van de Toolkit Verkiezingen is bedoeld voor verkiezingsteams en communicatieadviseurs van gemeenten die aan de slag gaan met de voorlichting van kiezers in hun gemeente voor de Tweede Kamerverkiezing 2025.
Het bevat hulpmiddelen waarmee jullie de voorlichting en communicatie gestructureerd kunnen voorbereiden (een format voor een communicatieplan, templates voor planningen, een overzicht van alle communicatiemiddelen). Plus alle voorlichtings- en communicatiemiddelen die jullie kunnen inzetten. Van advertenties tot socials, van posters tot webteksten.
Voorbereiding uitvoering communicatie: 12-4 weken voor de verkiezingsdag
Hieronder de drie belangrijkste hulpmiddelen voor gemeenten om aan de slag te gaan met de verkiezingscommunicatie:
Het communicatieplan
Dit communicatieplan helpt jou als communicatieadviseur om aan de slag te gaan met verkiezingscommunicatie. Het bevat doelstellingen, doelgroepen, kernboodschappen en een planningstemplate. Bij het plan hoort de ‘Kiezersreis’ met eenvoudig te downloaden middelen, overzichtelijk ingedeeld per fase van de kiezersreis.
De Kiezersreis
In dit document vind je een breed scala aan middelen voor de verkiezingscommunicatie binnen jouw gemeente. De middelen zijn geordend per fase van de ‘kiezersreis’. Klik je op een middel? Dan ga je naar de juiste downloadpagina. Als je een middel kunt aanpassen, bijvoorbeeld met een eigen gemeentelogo, dan staat dat erbij.
Planningstemplate
Hulpmiddel om de communicatie- en productieplanning in kaart te brengen.
Hieronder vind je de complete lijst van middelen die zijn opgenomen in de kiezersreis.
Let op! Downloaden van de middelen doe je via de interactieve pdf van de kiezersreis. Download dus eerst de kiezersreis.
Kiezers bewust maken van het belang van stemmen en de impact van hun stem.
Flyer Op 29 oktober mag u stemmen.
Benadrukt het belang van de komende verkiezing. Bedoeld om H-a-h te verspreiden of om neer te leggen in het gemeentehuis, in bibliotheken, buurthuizen of andere openbare ruimtes. Ook beschikbaar als advertentie.
Ansichtkaart 1e keer stemmers
Een kaart voor 18-jarigen die voor het eerst mogen stemmen.
Advertentie Op 29 oktober mag u stemmen
Benadrukt het belang van de komende verkiezing. Bedoeld om te plaatsen in de H-a-H bladen. Ook als flyer beschikbaar.
Social post Waarom zijn deze verkiezingen belangrijk
Aansporende post op social media die het belang benadrukt van de komende verkiezingen.
Webteksten
Teksten om te plaatsen op de site van de gemeente met informatie over het waar, wanneer, wie, stemmen met hulp en machtigingen.
Informatie bij stempas
Brief en infographic met informatie over de verkiezing en uitleg over het stemmen.
Artikel Het belang van de verkiezing
Een artikel voor in H-a-H blad over het belang van de komende verkiezingen.
Social post Deze week ontvang je de stempas in de bus
Social post om de kiezers er op te wijzen dat ze deze week de stempas in de brievenbus ontvangen.
Kiezers voorbereiden door praktische informatie te geven over stemmen.
Envelop voor om lijst met kandidaten
Met informatieblok ‘Weet u al op wie u wilt stemmen?’ met verwijzing naar de lijst met kandidaten in de envelop.
Poster. Hier kun je binnenkort stemmen
Poster om bij de stembureaus op te hangen om te laten weten dat op die plek bij de verkiezingen een stembureau is gevestigd.
Social post Stemmen werkt zo
Social post met uitleg in 4 stappen hoe stemmen werkt
Social post Zo werkt machtigen
Social post wat je moet doen als je zelf niet kunt stemmen
Social post. XXX dagen tot je mag stemmen
Socials posts om op te roepen om te gaan stemmen
Artikel Hoe werkt de Tweede Kamer, hoe kan je je voorbereiden?Een artikel voor in H-a-H blad met informatie over de Tweede Kamer en wat de kiezer kan doen om zich (inhoudelijk) voor te bereiden.
Filmpje Stemmen doe je zo
Kort uitleg filmpje over hoe stemmen werkt en hoe je je voorbereidt.
Deze campagnemiddelen zijn speciaal bedoeld voor verkiezingsteams en communicatieadviseurs die in hun gemeente aan de slag gaan met het werven van stembureauleden of tellers tijdens verkiezingen.
De materialen zijn inzetbaar voor de Tweede Kamerverkiezing van 2025, maar kunnen ook gebruikt worden bij toekomstige verkiezingen. De focus van de middelen ligt op het betrekken van jongvolwassenen bij de democratie en hun te enthousiasmeren om zich aan te melden om te helpen op het stembureau.
Tip: zorg dat informatie over hoe mensen zich kunnen aanmelden als stembureaulid of teller goed vindbaar is vanaf de homepage van de gemeentewebsite. Heeft jouw gemeente al genoeg aanmeldingen voor deze verkiezing? Gebruik de aanmeldingen dan om het reservebestand aan te vullen voor volgende verkiezingen. Of verwijs vrijwilligers door naar buurgemeenten die mogelijk nog op zoek zijn naar vrijwilligers.
De publiekscampagne ‘Elke stem telt’ is een initiatief van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Doel van de campagne is te attenderen op de aanstaande verkiezing, te informeren over waarom stemmen belangrijk is, en kiezers te motiveren om daadwerkelijk te gaan stemmen.
In de campagnetoolkit staan diverse campagnemiddelen die gemeenten kunnen gebruiken om bekendheid te geven aan de verkiezing en het belang van stemmen.
ProDemos stelt in de aanloop naar de verkiezing ook verschillende communicatiemiddelen beschikbaar, waaronder een verkiezingskrant in gewone taal, de website stemjijook.nl voor mensen met een licht verstandelijke beperking en diverse uitleg animatiefilmpjes met ondertiteling en in gebarentaal. Je vindt deze communicatiemiddelen van ProDemos hieronder.
Tip: deel deze communicatiemiddelen met belangenorganisaties in de gemeente.
Het ministerie van BZK stelt ingesproken kandidatenlijsten beschikbaar. Via onderstaande link download je een zip-bestand, met daarin per kieskring zowel de stembox-bestanden als de websitebestanden.