Jaarverslag 2021

Alle ogen waren het afgelopen jaar gericht op de Tweede Kamerverkiezingen en de bijzondere coronamaatregelen. In het jaarverslag blikt de Kiesraad terug op zijn taken als centraal stembureau in dit bijzondere verkiezingsjaar. Ook staan we stil bij de uitgebrachte adviezen en de voorbereidingen op de toekomstige taken van de Kiesraad.

Recordaantal partijen

In totaal leverden 41 partijen een kandidatenlijst in voor de Tweede Kamerverkiezing. Na controle constateerde de Kiesraad bij 35 partijen verzuimen, bijvoorbeeld het ontbreken van ondersteuningsverklaringen of andere documenten. Uiteindelijk werden 37 lijsten geldig verklaard. Het grote aantal ingediende lijsten en de krappe wettelijke termijnen zetten de uitvoerbaarheid van de werkzaamheden onder druk. In het evaluatieadvies van de Tweede Kamerverkiezing vroeg de Kiesraad hier aandacht voor.

Advisering

De Kiesraad bracht afgelopen jaar twaalf adviezen uit. Naast het evaluatieadvies over de Tweede Kamerverkiezing adviseerde de Kiesraad over wetgeving in verband met het afschalen van coronamaatregelen en bracht het een spoedadvies over het briefstemmen bij de Tweede Kamerverkiezingen uit. Ook bracht de Kiesraad een ongevraagd advies uit waarin voorgesteld wordt de beoordeling van de geldigheid van de verkiezingen te beleggen bij een onafhankelijk orgaan.