Jaarverslag Kiesraad 2009

Het jaarverslag 2009 van de Kiesraad is verschenen. Hierin wordt een beeld gegeven van de activiteiten die de Kiesraad in het afgelopen jaar heeft ondernomen op het gebied van verkiezingen en kiesrecht. De verkiezing voor de Nederlandse leden van het Europees Parlement bracht verschillende werkzaamheden met zich mee voor de Kiesraad in 2009.

Als centraal stembureau bij deze verkiezing heeft de Kiesraad verzoeken tot het registreren van een aanduiding afgehandeld, de kandidaatstelling vond plaats bij de Kiesraad en uiteindelijk heeft de Kiesraad de uitslag van deze verkiezing vastgesteld en de nieuwe Nederlandse leden van het Europees Parlement benoemd. Dit is gebeurd met behulp van de in 2009 door de Kiesraad ontwikkelde Ondersteunende Software Verkiezingen (OSV).

In zijn hoedanigheid van centraal stembureau heeft de Kiesraad verder in 2009 diverse tussentijdse vacatures voor de Eerste- en Tweede Kamer en Europees Parlement vervuld.

Verder heeft de Kiesraad vorig jaar twaalf adviezen aan de regering uitgebracht die beschreven zijn en ook is aangegeven wat met deze adviezen is gebeurd.

Ook wordt aandacht aan besteed de ontwikkelingen op het gebied van communicatie in 2009. Zo is de website van de Kiesraad onder handen genomen en ging de Raad over op een nieuw huisstijl.

Tenslotte wordt stilgestaan bij de beroepszaken waarbij de Kiesraad als deskundige is geraadpleegd, en aan de internationale ontwikkelingen op het vlak van kiesrecht en verkiezingen.