Mogelijkheden om te stemmen

Op welke manieren kan ik mijn stem uitbrengen? Iedereen moet veilig kunnen stemmen. 

Beeld: Heleen Hörmann

Stemmen in het stemlokaal

Zoals altijd kunt u gewoon naar een stemlokaal en daar stemmen. 

Vervroegd stemmen

In enkele stemlokalen kunt u ook al stemmen op maandag 22 november en op dinsdag 23 november. Dit is om drukte op woensdag 24 november te vermijden. Deze stembureaus voor vervroegd stemmen zijn open van 07.30 – 21.00 uur.

Stemmen bij volmacht

Kunt u niet zelf naar een stemlokaal om te stemmen? U bent bijvoorbeeld ziek, met vakantie of te druk met werk, dan kunt u iemand anders vragen om voor u te stemmen. Dit heet stemmen bij volmacht.

Dat kan op twee manieren:

  1. via uw stempas (onderhandse volmacht)
  2. via een machtigingsformulier (schriftelijke volmacht)

Maximaal namens 2 andere personen stemmen

Een kiezer mag namens maximaal 2 andere personen een stem uitbrengen. Gaat u voor een ander stemmen? Neem dan ook uw eigen stempas en identiteitsbewijs mee, want u moet dan ook uw eigen stem uitbrengen.