Identificatie

Kiezers moeten zich identificeren als zij komen stemmen in het stembureau. Het identiteitsbewijs mag maximaal 5 jaar verlopen zijn op de dag van stemming.
Illustratie Teun Berserik - paspoort

Kiezers kunnen hun stem uitbrengen als het stembureau hun identiteitsbewijs heeft gecontroleerd en als zij een geldige stempas of volmachtbewijs hebben. Zie Kieswet art. J 24 en art. J 25.

Identiteitsdocumenten

Om te kunnen stemmen voor de Tweede Kamerverkiezing is de Nederlandse nationaliteit vereist. Een kiezer die buiten de Nederlandse nationaliteit nog een tweede nationaliteit heeft, kan zich in bepaalde gevallen ook identificeren met buitenlandse documenten.

In het onderstaande schema is aangegeven met welke documenten kiezers zich in het stemlokaal kunnen identificeren.

Document Uitgegeven in:
  Nederland Alle EU-lidstaten + IJsland, Liechtenstein en Noorwegen Zwitserland Overige landen
Paspoort Ja Ja Ja Ja/Nee [1]
Rijbewijs Ja Ja Nee Nee
Identiteitskaart Ja Ja Ja Nee
Vreemdelingendocument Ja n.v.t. n.v.t. n.v.t.

[1] Mits in combinatie met een in Nederland uitgegeven vreemdelingendocument zoals de gedurende de vrije termijn (periode van 3 maanden waarin een persoon in Nederland verblijft, maar nog geen verblijfsdocument heeft) aangewezen Sticker Verblijfsaantekeningen Algemeen. Bij rechtmatig verblijf na de vrije termijn kan een kiezer zich legitimeren met een verblijfsvergunning. Voor de specifieke eisen die aan de documenten worden gesteld, verwijzen wij naar artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht.

Vermissing identiteitsdocument

Als een kiezer zijn identiteitsbewijs is verloren – of dit is gestolen – , dan kan hij zich in het stemlokaal identificeren aan de hand van een kopie van het proces-verbaal betreffende vermissing, in combinatie met een document met diens naam en voorzien van diens foto (bijvoorbeeld een NS-abonnement of een bibliotheekpas).

Stemmen bij onderhandse volmacht

Bij het stemmen via een onderhandse volmacht moet de gemachtigde een identiteitsbewijs (of een kopie daarvan) van de volmachtgever tonen. Dit identiteitsbewijs mag op de dag van de stemming maximaal 5 jaar zijn verlopen.

Stemmen bij schriftelijke volmacht

Het is bij de aanvraag van een schriftelijke volmacht niet nodig om een (kopie van een) geldig identiteitsbewijs mee te sturen, omdat de identiteit en de kiesgerechtigdheid in de Basisregistratie Personen (BRP) wordt gecontroleerd. Voor kiezers zonder een identiteitsbewijs of een identiteitsbewijs dat meer dan 5 jaar is verlopen, is dit de enige manier om een stem uit te brengen.

Zie Kieswet art. J 24,  en artikel 1 van de Wet op de Identificatieplicht.